Jumaat, 22 April 2011

Hari Bumi...




Hari ni 22 April merupakan hari bumi...
Hari bumi telah disambut sejak 40 tahun lalu...




Kat Malaysia ni, banyak kempen alam sekitar telah dibuat...
tapi paham² je la...
bukan semua faham dan sayang kan bumi ni kan...
kat Malaysia ni yang paling ketara ialah pembuangan sampah merata²...
rasanya tak susah pun buang sampah ke dalam tong sampah...
kalau takde tong sampah, ape salahnye pegang dulu sampai jumpa tong sampah..

Secara purata, rakyat Malaysia menghasilkan 0.8kg sampah tiap² hari...
kalau yang tinggal di bandar pulak, purata 1.5kg setiap hari...
banyak tuuu...




Malaysia jugak ade buat kempen guna barang terpakai...
kalau guna plastik, guna yg boleh dipakai berkali²...
pasaraya sekarang mengenakan bayaran 20sen untuk satu plastik pada setiap hari sabtu...
itu salah satu kempen nak mengurangkan penggunaan plastik...
patut buat tiap² hari kan... heheee...






Ok la... taknak citer panjang²...
korang semua dah besar dan paham kan... heheee...
JAGALAH ALAM SEKITAR


12 Komen:

Fyqa berkata... Reply to comment

betul tuh.. skarang dah terlalu byak pncmran b'laku. adehh.

ApiH berkata... Reply to comment

@ Fyqa

yup... pencemaran dimana2 aje skrang... dah tak leh nak elak...

Cik TeN10 berkata... Reply to comment

kat Jepun kan ssh betul nk jumpa secebis sampah walaupun tak banyak tong sampah disediakan.. tapi kat malaysia tengok tong sampah ada merata2 tapi sampah tetap bersepah sana sini.. ssh sgt ke nk buang sampah tu?.. huhu

ApiH berkata... Reply to comment

@ Cik TeN10

betul tu... benda camni kena didik dari kecik lagi... tapi kalau dah besar pun takde sivik, camtu la jadinya...

Cik TeN10 pernah pergi Jepun ke? best nye... hehee...

mOon jOhari berkata... Reply to comment

Sikap suka buang sampah merata2 mmg semak pemandangan je...tp sikap MENGHASILKAN sampah lg ssh nk hakis...dengan sikap suka BUAT sampah ni akan menghasilkan pemandangan dan bau yang x best...

**::CIKNUURUL::** berkata... Reply to comment

ooo,yeke,..bru ku tau hri ni hari bumi,.hehe,.tenQ info,.

ApiH berkata... Reply to comment

@ mOon jOhari

yup ApiH setuju tu. kadang2 barang skit je beli tapi plastik banyak yang digunakan. lepas tu guna plastik yang tak boleh recycle.
bende yang camni la kita kena ubah. kedai2 patut tak bagi guna plastik.

ApiH berkata... Reply to comment

@ **::CIKNUURUL::**

takde hal la.. memang blog ni untuk sama2 kita kongsi info. heheheee.. beres2...

mykhalis berkata... Reply to comment

kalau bukan kita rasa kesannya..anak cucu kita..betul tak?

ApiH berkata... Reply to comment

@ mykhalis

betul tu.. sekarang kita pun dah merasa kesannya, anak cucu kita nanti camna agaknye...

Cik TeN10 berkata... Reply to comment

sy mmmg belajar kt sna lah apih.. skrg kt mesia ngah cuti sbb tsunami and earth quake ari tu..

ApiH berkata... Reply to comment

@ Cik TeN10

oooo... baru ApiH tau. heheheee...
kita patut contohi jepun bab kebersihan ni, bukan teknologi diaorang je...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...