Isnin, 13 Jun 2011

10 tanda wajib KAHWIN


Minggu lepas semasa cuti sekolah, ramai orang melangsungkan perkahwinan. Dalam satu minggu, sekurang²nya dalam 2 hingga 3 jemputan kahwin perlu dihadiri. Kawan ApiH pun ramai yang melangsungkan perkahwinan baru² ni. 

Tadi ApiH jalan² kat blog member², ApiH jumpa satu entry menarik dan bersesuaian dengan musim sekarang iaitu musim kahwin. Entry ni sesuai untuk orang yang belum kahwin. Jom kita tengok 10 tanda wajib KAHWIN. 


  • Hati merasa sunyi walaupun dikeliling ramai orang

"Dan kahwinkanlah orang yang bersendirian di antara kamu dan orang yang layak (berkahwin) daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya; dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." (Surah an-Nur : 32)
Apabila seseorang merasa sunyi walaupun ramai orang disekelilingnya, itu adalah tanda bahawa sudah sampai waktunya dia perlu berkahwin. Dia memerlukan seseorang untuk mengisi kesunyian tersebut. Bagi mengelakkan berlaku perkara tak elok, dia wajib berkahwin. Sabda Rasulullah S.A.W.;

" Sesungguhnya syaitan itu bersama seorang dan menjauh apabila berdua." Hadith sahih riwayat Ahmad, an-Nasa'i, at Tarmizi, Ibn Hibban dan lain-lain.

Apabila manusia berseorangan, dia lebih mudah terdedah dengan godaan dan tipu daya syaitan. Oleh itu, berkahwin dapat menyelamatkan kehidupannya.

  • Kehidupan tidak terurus
Kehidupan terurus amat penting kerana kehidupan sepatutnya menjadi medan untuk beramal soleh dan menunaikan kewajipan serta perintah Allah mengikut lunas² Islam. Kehidupan tidak terurus seperti tidak kemas, rumah yang bersepah dan macam² lagi. Oleh itu, orang seperti ini wajib berkahwin supaya mereka lebih bertanggungjawab serta berkeyakinan untuk menjalini kehidupan yang lebih bersistematik.

  • Jiwa menjurus kepada berlawanan jantina
Korang pernah merasa berdebar² semasa lalu atau berada berhampiran dengan orang berlainan jantina? Kalau ya, jangan sesekali duduk berdekatan. Cukup la sekadar melihat dari jauh. Rasulullah S.A.W. bersabda;

"Maka sesiapa yang fitrahnya diarahkan kepada sunnahku, maka dia telah mendapat pentunjuk. Sesiapa yang fitrahnya terarah kepada selainnya, maka dia telah binasa." - Hadith riwayat Ahmad dan Ibn Hibban.

Kalau hati berdebar² semasa memandang orang berlainan jantina, maka golongan ini tergolong dalam golongan yang diwajibkan kahwin. 

  • Hilang fokus apabila ada orang berlainan jantina
Hilang fokus apabila ada orang berlainan jantina biasa berlaku kepada orang bujang. Ini menyebabkan gangguan kepada tugas harian seperti hilang tumpuan, prestasi kerja merosot dan lain² lagi. Jadi untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku, jalan paling selamat dan ubat paling mujarab ialah berkahwin.

  • Cemburu melihat kebahagiaan orang lain
Perasaan cemburu terbahagi kepada 2 iaitu ke arah kebaikan dan ke arah keburukan (hasad). Perasaan hasad boleh memhapuskan kebaikan yang ada pada diri. Sabda Rasululah S.A.W. ;

"Jauhkanlah (oleh kamu) dengki (hasad) kerana ia akan memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu." Hadith riwayat Abu Daud

Jika korang ada rasa cemburu atau dengki melihat kebahagian orang lain terutama kebahagian kawan², korang wajib segerakan perkahwinan.

  • Wujud perasaan sayang terhadap kanak-kanak
Ini berlaku kepada mereka yang sudah sampai seru untuk berkahwin. Perasaan keibuaan atau kebapaan sudah mula wujud dalam diri dan ini menunjukan seseorang itu sudah sampai waktu untuk memiliki keluarga sendiri.

  • Jatuh cinta pada seseorang
Jatuh cinta adalah fitrah manusia yang dapat dielakkan. Lelaki akan tertarik kepada perempuan dan begitu juga sebaliknya. Oleh itu, perkahwinan adalah sebaik-baik hubungan antara lelaki dan perempuan.

  • Desakan hawa nafsu
Ini biasa berlaku kapada golongan yang baru mencapai usia remaja. Golongan dewasa yang mencapai usia pertengahan juga mempunyai desakan ini. Mereka perlu berhati² mengawal desakan hawa nafsu ni dan cara yang paling selamat untuk mengawal desakan ini ialah berkahwin.

  • Beronani
Kebanyakan orang tau maksud beronani. Kalau tak tau, sila cari maksud dengan pakcik Google. Beronani adalah satu dosa di sisi Islam. Firman Allah S.W.T.;

"Dan mereka yang menjaga kehormatannya (dalam hubungan seksual) kecuali kepada isteri dan hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela. Barang siapa yang mengingini selain yang demikian, maka mereka adalah orang yang melampau batas." - Surah al-Mukminun; 5-7

Jadi untuk mengelakkan perkara tersebut terjadi, kahwin adalah satu jalan yang betul.

  • Dorongan untuk melakukan hubungan intim
Seseorang itu wajib kawin jika wujud dorongan untuk melakukan hubungan intim.



9 Komen:

~~Ticer Wann~~ berkata... Reply to comment

saya dah baca dalam buku karya ustaz emran ahmad.. hee adakah anda mempunyai tanda-tanda tersebut encik ApiH?


Bukan fakta pun
Kenapa awak follow saya?
Tak payahla renggang-renggang..rapat-rapatla syok
Tau la kami lambat pun.. sopan sket boleh?

ghost writer berkata... Reply to comment

kalau nak dikira tanda-tandanya,memang sah kita dah leh kawen dah..tapi kena fikir plak tanda-tanda yg buat kita fikir balik kenapa perlu tangguh kawen dulu..

ApiH berkata... Reply to comment

@
~~Tiger Wann~~

ooo.. kena cari buku tu nanti.. buat rujukan..
hahahaaa.. tanda2 tu macam dah lepas je...

ApiH berkata... Reply to comment

@ ghost writer

yela.. nak kawin sekarang bukan senang macam dl..

mOon jOhari berkata... Reply to comment

...nak kawen...calOn tade....huhuhuhuhu

ApiH berkata... Reply to comment

@ mOon jOhari

la... tak bagitau.. nanti ApiH buat iklankan untuk mencari calon2 yang sesuai.. heheee..

jangan marah cik mOon.. gurau2 je.. hehee...

sergeant keroro berkata... Reply to comment

lame lagi, hehe XD

banyak yang tak cukup lagi ni :P

ApiH berkata... Reply to comment

@ sergeant keroro

heheheee.. takpe2.. take your time..

Rudy Reyls berkata... Reply to comment

Memang betul 10 tande diatas tu memang wajib kawen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...